Ga naar de inhoud

Port of Moerdijk

Beheerwerkzaamheden outsourcen

“We hebben voor- en achteraf metingen verricht. Het is echt bewezen sneller wat we nu hebben. En dat krijgen we dan ook van externen terug die op ons netwerk moeten werken.”

Erwin van der Sluis, IT-Manager Port of Moerdijk

Dat is de conclusie die Erwin van der Sluijs, sinds 2 jaar informatiemanager bij Port of Moerdijk, trekt. “Onze eigen oude apparatuur was nodig aan vervanging toe. Het was oud en traag en er was te weinig opslagcapaciteit. Het was echt nodig om alles om te zetten, zodat de bezigheden binnen ons bedrijf door konden blijven gaan.”

Port of Moerdijk bestaat uit “een team van 35 zeer gemotiveerde mensen die samen het haven- en industrieterrein beheren en verder ontwikkelen”. Met elkaar wordt er gebouwd aan de vierde zeehaven van Nederland. Kernwaarden binnen het bedrijf zijn het zoeken van verbinding met andere partijen binnen de haven, betrouwbaar zijn als partner en doortastend zijn.

“We zijn niet met zo heel veel mensen”, vult Erwin daarop aan. “Maar we werken samen met veel verschillende ondersteunende partijen, zowel binnen als buiten het Moerdijkgebied. Op het gebied van veiligheid werken we bijvoorbeeld samen met de brandweer en politie. En op het gebied van ICT schakelen we dan Symbis in.”

Al ruim 10 jaar

Het contact met Symbis dat Port of Moerdijk heeft, is niet iets van de laatste tijd. Al ruim 10 jaar verzorgt Symbis het beheer van de hardware en infrastructuur bij Port of Moerdijk. Eind 2018 is men een grootschalig project gestart en is alle hardware vervangen. “Eerst zijn we met elkaar om de tafel gegaan. Wij wilden namelijk een fasegewijze aanpak en Symbis stond daarvoor open.” Het hield in dat men de offerte uitgewerkt heeft tot een plan van aanpak. “Dat beviel ons goed. We kregen zo een veel beter beeld van wat er zou gebeuren”.

In deze fase ervaarde Van der Sluijs dat Symbis echt met de klant meedenkt. “We hebben bijvoorbeeld overwogen of we alles in huis wilden hebben of het misschien toch in de cloud op wilden slaan. Samen met Symbis hebben we toen berekend wat voor ons het beste was. Uiteindelijk kozen we niet voor de cloud, onder andere omdat dat voor ons duurder uitviel.”

Van start

Na goedkeuring van het plan door het managementteam is Symbis van start gegaan. “We zijn overgestapt naar Office 365 met multi-factor authentication. De omgeving is meer naar het ‘hier en nu’ gebracht.” Dit volgens de stapsgewijze aanpak. “Zo konden we steeds beoordelen en testen tussendoor.” Tijdens het project was de samenwerking met de projectmedewerkers erg naar tevredenheid. “Ze communiceerden vlot en er was goed overleg tussendoor.”

Het project heeft uiteindelijk geleid tot een flinke verbetering. “We hebben voor- en achteraf metingen verricht. Het is echt bewezen sneller wat we nu hebben. En dat krijgen we dan ook van externen terug die op ons netwerk moeten werken.”

Port of Moerdijk is tevreden over het project en de samenwerking met Symbis. “Het project is goed verlopen. Er is onderling (technische) kennis uitgewisseld en dat heeft het project een positief resultaat opgeleverd. Symbis blijft voor ons de beheerwerkzaamheden verrichten, dus er is sprake van blijvend contact met hen.”

 

Persoonlijk advies?

Jan Smit en zijn team staan graag voor je klaar!