Met de huidige (ICT)tijd en - trends meegaan bij Parousie

Stichting Parousie is een christelijke organisatie, die 24-uurs zorg en begeleiding aan cliënten met een psychiatrische diagnose en een WMO-indicatie biedt. Op het wooncomplex in Scherpenzeel, aan de rand van het bos worden 24 bewoners begeleid op het gebied van wonen en werken. “We zijn trots op onze organisatie en deze prachtige locatie”, aldus Tanny, bestuurder bij Parousie.

Het artikel gaat verder onder de foto’s

ICT als ondersteuningstool

Een onderdeel van het werk van deze stichting is ‘Werk en Training’. Dit is een veilige werkplek waar mensen ondersteund worden om zichzelf te ontplooien en vaardigheden op te doen voor het maatschappelijk leven. Hierin bleek de ICT een toenemende belangrijke ondersteuningstool, met name voor de jongeren. “Het is gewoon belangrijk dat er deugdelijke apparatuur beschikbaar is voor hen. We moeten allemaal met de huidige tijd en trends meegaan, ook wat ICT betreft.”

Ook binnen de organisatie zelf was er sprake van een verouderd ICT-systeem. Het gebeurde regelmatig dat er geen internetverbinding was. “Dat was echt vervelend. Dan was je net bezig in het dossier van een bewoner en kon je vervolgens weer opnieuw beginnen.” Tevens was de server oud en traag geworden, wat de medewerkers hinderde bij het uitvoeren van hun computerwerkzaamheden.

 

AENC voldoet aan de wensen

Iemand uit het netwerk van één van de collega’s noemde AENC. “We legden contact met AENC en er kwamen al vrij snel twee werknemers van AENC op bezoek. Met hen hadden we meteen een klik. En zo is het balletje gaan rollen eigenlijk.”

Tanny vertelt dat AENC veel aanwezig was op de locatie, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering.

“Men heeft hierdoor interesse getoond in wie we zijn als organisatie. Tevens kregen zij hierdoor een gevoel bij onze organisatie en kon er goed worden ingespeeld op onze verwachtingen en wensen”. Er diende onder andere rekening te worden gehouden met het feit dat de organisatie afhankelijk is van de WMO-financiering en de uitgaven dus wel moest kunnen verantwoorden. “We hebben gezamenlijk gekeken wat er nodig was en wat nog hergebruikt kon worden. Zo is het echt een toepassing op maat geworden voor onze organisatie.” Als zij dit proces beschrijft, vallen met name de woorden ‘samenwerking’ en ‘gezamenlijk’ op. “Ja, daardoor heeft AENC echt aan onze wensen voldaan.”

 

Inhoud van het project

Wat het project precies inhield? Er is een nieuwe server gekomen. Medewerkers kunnen overal makkelijk en snel inloggen. Dit is mogelijk vanaf verschillende werkplekken, zowel thuis als op kantoor. Het netwerk is eenvoudig en toereikend, door de snelheid en de overzichtelijke digitale omgeving. Verder zijn er 2 IMac’s aangeschaft, waarop één van de bewoners grafische ontwerpen kan maken.

Het hele proces is zeer soepel verlopen en daar wordt dan ook met grote tevredenheid op teruggekeken. “We wisten steeds precies waar we aan toe waren. We kregen een duidelijke offerte en onze vragen daarover werden goed beantwoord. Ook was het heel fijn dat men op de locatie is wezen kijken om te zien wat er allemaal verbeterd kon worden.”

 

Ervaring met AENC

De organisatie is blij met deze vernieuwing en is zeer tevreden over de gang van zaken. “De collega’s geven aan dat er echt goed is geluisterd naar de wensen en mogelijkheden. En ook over de overgang van het oude naar het nieuwe systeem is men erg positief.” Tanny beschrijft dat dit onder andere komt door het duidelijke implementatieplan wat door AENC was opgezet. “Alles verliep geheel vlekkeloos en ging soms zelfs sneller dan verwacht.”

Niet alleen de collega’s van de stichting zijn positief. Tanny benoemt ook expliciet de rol van de bewoners zelf. “AENC is ook echt in gesprek gegaan met de bewoners. Ze lieten hen meedenken en gebruikten hun kennis over het reilen en zeilen binnen de organisatie. Deze betrokkenheid en gelijkwaardigheid hebben de bewoners als heel prettig ervaren. AENC heeft zich echt in de stichting gevoegd, dat was zo fijn.”

Eén ding blijkt wel: Stichting Parousie zou AENC zeker aanbevelen bij andere organisaties. “Ja, natuurlijk. We kenden ze helemaal niet, maar we hebben echt een zeer positieve ervaring vanaf de eerste indruk tot en met de hele implementatie toe.” En als ze dat uitgebreider zou moeten omschrijven? “Je merkt dat ze proactief denken. Ze hebben kennis, verstand van zaken. Het zijn gewoon professionals.” De timing was gewoon goed: “De nood was hoog en ze kwamen op het juiste moment binnen. Maar dat niet alleen. We merkten aan alles dat ze gewoon net nog even een stapje verder kunnen gaan dan kleinere computerbedrijven en daardoor ook grotere organisaties van goed advies voorzien.”

‘We legden contact met AENC en er kwamen al vrij snel twee werknemers van AENC op bezoek. Met hen hadden we meteen een klik. En zo is het balletje gaan rollen eigenlijk.’

Tanny

Bestuurder, Parousie

Overige projecten van AENC

Wilt u meer weten over project Parousie?
Branche:ZakelijkEducatief

Share This