Even voorstellen

Rino Broer, Servicedesk Engineer bij AENC ICT Solutions

Door: Marco Krijgsman, marketeer bij AENC ICT Solutions

Ik zit aan tafel met mijn collega Rino Broer, Servicedesk Engineer bij AENC ICT Solutions. Rino is één van onze, o zo belangrijke, “stille” krachten op de Servicedesk. De afdeling die er (mede) voor zorgt dat de ICT-omgevingen bij onze klanten vlekkeloos opereren.

Mijn hobby is mijn werk
Ik vraag Rino wat over zichzelf te vertellen. “Ik ben dus Rino Broer, 29 jaar en ik werk sinds juni 2020 bij AENC ICT Solutions. Ik ben getrouwd, heb twee dochters en een zoon. Mijn hobby’s zijn wandelen, fietsen en kajakken in de natuur. Daarnaast breng ik veel tijd door met mijn gezin en vind ik het leuk om bezig te zijn met nieuwe ontwikkelingen in de IT.”

“En, hoe ben je bij AENC terechtgekomen?” vervolg ik. Rino vertelt “Na mijn baan als Servicedesk Engineer bij De Hoop ggz ben ik gestart met mijn eigen bedrijf. Ik miste echter het werken in teamverband en de uitdaging van de grotere ICT-omgevingen. Ik kende AENC Audiovisual (de andere BV binnen AENC, red.) via De Hoop en zag op de site dat ze ook ICT’ers zochten. De bedrijfscultuur en de kernwaarden autonomie, verantwoordelijkheid en respect die AENC erg belangrijk vindt, spraken me erg aan. Ik heb een dag meegelopen op de Servicedesk en het beeld wat ik had werd bevestigd. Toen teamleider Cees mij ook nog op een frietje trakteerde, besloot ik bij AENC aan de slag te gaan, haha.”

Beveiliging in het kwadraat
Als ik Rino vraag waar hij zich zoal met bezighoudt en waar hij blij van wordt, merk ik al snel waar zijn passie ligt. “Ik word ingezet voor met name tweede- en derdelijns tickets zoals problemen rondom DNS, firewalls en netwerken. De wat complexere vraagstukken zeg maar. Ik ben daarnaast medeverantwoordelijk voor de beveiliging van de ICT-systemen van onze klanten, maar ook voor de bewustwording ervan. Ik maak deel uit van ons interne securityteam, dat ook proactief handelt door bijvoorbeeld adviezen door te geven aan onze accountmanagers waar verbeterpunten liggen voor de klant. Daarnaast springen wij direct bij als er calamiteiten ontslaan.”

“Ik krijg energie van het verbeteren van processen en om mee te denken hoe zaken beter kunnen. Ook van het onderhouden en leveren van een stabiele en vooral veilige ICT-werkomgeving. Gebruikers vinden dat vaak vanzelfsprekend en hebben hier minder gevoel bij, wat logisch is uiteraard. Als ik bijvoorbeeld een printprobleem oplos, ziet men direct resultaat. Maar dat ik er veel effort insteek om hun omgeving veilig te houden, door bijvoorbeeld verbindingen vanuit het buitenland te blokkeren, is minder zichtbaar. Wat ik het toffe aan AENC vind, is de ruimte voor je eigen inbreng. Zelf initiatief nemen wordt gestimuleerd en gewaardeerd. Je hebt in die zin veel vrijheid. Er is alle ruimte voor opleiding en desnoods wordt er een aangepast studiecontract opgesteld. Je kunt je echt verder ontwikkelen.”

Altijd scherp zijn
Als ik Rino aangeef dat het ICT-vak vast de nodige uitdagingen kent, knikt hij bevestigend. “We hebben hele diverse klanten met veel verschillende wensen. Je moet altijd scherp en nauwkeurig zijn. Ook wordt er uiteraard verwacht dat je alle tickets binnen de SLA-tijd oplost. Maar als je dan een stabiele en veilige ICT-omgeving realiseert, geeft dat wel een kick. Al helemaal als dat bevestigd wordt door een vermindering in het aantal hackpogingen, aanvallen en virusmeldingen. Klanten bewustmaken is nu ook één van de zaken waar ik mee bezig ben. Sinds mijn ouders slachtoffer zijn geworden van WhatsApp oplichting ben ik mijzelf ook een stuk meer bewust geworden van het feit dat beveiliging niet alleen bestaat uit technische maatregelen. Onze bewustwordingstrainingen zijn een waardevolle aanvulling in onze dienstverlening en beginnen ook steeds meer aan te slaan.

Gadgets verzamelen
“Ik hoorde het verhaal dat jij artikelen ontvangt door je beveiligingspassie” vraag ik nieuwsgierig. Rino lacht “Ja, dat klopt. Vanuit mijn beveiligingsrol meld ik geregeld phishing websites. Dit doe ik niet alleen om onze klanten te beschermen, maar ook om wereldwijd bij te dragen aan een veiliger internet. Als dank daarvoor heb ik inmiddels diverse goodies ontvangen. Inmiddels heb ik bijna 700 nieuwe phishing websites gemeld. Een groot deel is vervolgens offline gehaald.”

Rino Broer
Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!