Ga naar de inhoud

Evita Zorg – Goede IT is cruciaal

“Ik hoef zelf niet heel veel energie in onze IT-omgeving te steken.”

Alex van Hout, Evita Zorg

Evita Zorg is een zorgorganisatie die zich richt op het verlenen van thuiszorg, variërend van huishoudelijke ondersteuning tot de verzorging van complexe medische aandoeningen. Evita bestaat uit ongeveer 100 vaste zorgmedewerkers en 80 zelfstandige zorgprofessionals. Binnen het kantoor in Den Haag zijn zo’n 25 medewerkers actief. Evita heeft daarnaast nog twee andere onderdelen: Evita Lokaal, dat een wijkcentrum beheert, en Evita Academy, dat gespecialiseerde zorgopleidingen en bijscholing verzorgt.

Symbis fungeert al enkele jaren als de IT-dienstverlener voor Evita, waarbij we hen adviseren over alle aspecten van de IT-infrastructuur, waaronder werkplekken, mobiele apparaten, beveiliging en cloudoplossingen. Bovendien hebben we de verantwoordelijkheid voor het volledige beheer van de IT-omgeving.

Ik heb een gesprek met Alex van Hout, Head of Finance bij Evita, die verantwoordelijk is voor de coördinatie van het IT-beleid binnen de organisatie.

IT-uitdagingen in de zorg
Alex opent het gesprek met de cruciale rol van goede IT binnen de zorg. “Binnen de zorgsector werken we met een diversiteit aan systemen. Die communiceren vaak nog niet goed met elkaar, wat leidt tot inefficiëntie. Het is essentieel om deze systemen te integreren, ook vanwege het tekort aan personeel in de zorg. We moeten ervoor zorgen dat zo veel mogelijk tijd daadwerkelijk aan zorg kan worden besteed, en alle obstakels die dit belemmeren moeten eruit. Bovendien zorgt het voor gebruiksvriendelijkere en veiligere systemen.”

“Daarnaast zien we, vanwege de opkomst van Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO’s), Elektronische Patiëntendossiers (EPD’s) en diverse E-gezondheidstechnologieën, zoals videoconsultaties, op afstand gecontroleerde medicatie en digitale metingen bij aandoeningen, een groeiende noodzaak tot samenwerking en het delen van informatie tussen verschillende partijen met betrekking tot de zorg voor cliënten. Dit zal alleen maar meer worden, omdat de zorgvraag in de komende jaren zal blijven groeien als gevolg van de dubbele vergrijzing. Er komen meer ouderen die zorg nodig zullen hebben en er stromen meer zorgmedewerkers uit dan er bij komen. Wij kijken hierin graag naar de best practices die er in de markt zijn”, vervolgt Alex.

Het belang van een goede IT-partner
Alex is geen IT’er en heeft hierdoor geen diepgaande vakkennis. “Dan is het fijn als een partner hierin meedenkt en de lijnen uitstippelt. Met Symbis hebben wij zo’n partner. We hebben een erg fijn en persoonlijk contact met de accountmanager en de IT-consultants die hier op regelmatige basis over de vloer komen. Ze zijn makkelijk benaderbaar, ik kan ermee sparren en ze denken proactief met me mee. Op het moment dat het moet, wordt er ook direct actie ondernomen.”

Hij is blij dat we ook diverse andere zorginstellingen als klant hebben. “Vrij recent heb ik er met één, Cedrah, contact gehad. Dat was een fijn gesprek en dan kun je heel makkelijk ervaringen uitwisselen. Er is gewoon veel kennis aanwezig bij Symbis.”

Dat verschillende technologieën, zoals de cloud, beheer op afstand en IT-security zich snel ontwikkelen, beseft ook Alex zich. “Wij willen hierin mee uiteraard. Afgelopen jaar, hebben we onze hele IT-infrastructuur in functionele zin tegen het licht gehouden. Er zijn nog wat zaken versnipperd, die willen we ook naar Symbis brengen.”

“Voor ons is het belangrijk dat de IT-infrastructuur zo eenvoudig mogelijk is ingericht. Gebruikers gaan anders hun eigen dingen bedenken en dat is vaak niet veilig of efficiënt. De basis moet simpel en gebruiksvriendelijk zijn. En veilig uiteraard. We gebruiken hiervoor de meest voor de hand liggende oplossingen. Daarnaast moeten we als zorginstelling aan diverse standaarden voldoen. We geven aandacht aan bewustwording en hebben een basis Disaster Recovery Plan klaarliggen, mocht het toch misgaan. Het meedenken van Symbis hierin geeft vertrouwen.”

Alex vervolgt: “We zitten inmiddels voor het grootste gedeelte in de cloud. Fysiek hebben we bijna niets meer. We werken met de digitale cockpit van Workspace 365, zodat iedereen met dezelfde setup werkt.”

Dat de techniek naar elkaar groeit en integreert, is volgens Alex ook weer een uitdaging. “Het is fijn als je een partij hebt die dat in de breedte kan aanbieden. Aan de andere kant wil je voorkomen dat je te afhankelijk wordt van die partij. De bedrijfsgrootte van Symbis geeft in die zin wel een gerust gevoel.”

Dagelijkse ervaring met Symbis
Alex ervaart de dagelijkse praktijk met Symbis als prettig. “Onze IT-omgeving functioneert over het algemeen probleemloos en stabiel, dat is een goed teken. Als er een verstoring is, doet jullie Servicedesk er direct wat aan en krijg ik een terugkoppeling. Natuurlijk zijn er weleens issues die wat minder goed gaan, maar dan sluiten we het kort en komen we altijd tot een oplossing. Ook als ik een nieuw vraagstuk heb met een te behalen doel, pakt Symbis het hele IT-stuk erachter op. Ik hoef gewoon zelf niet heel veel energie in onze IT-omgeving te steken.”

Auteur: Marco Krijgsman

Persoonlijk advies?

Jan Smit en zijn team staan graag voor je klaar!