Het verhaal van

Freek de Haaij

Een duizendpoot op het gebied van financiële administratie en de kritische vriend in zijn rol als QS-manager. Freek de Haaij vervult een dynamische werkweek binnen AENC. Zijn dubbelrol biedt hem volop energie én uitdaging.

Freek is nog lang niet uitgespeeld binnen AENC en vertelt met passie over zijn rol binnen de organisatie, over de kwaliteitsprocessen waarbij hij nauw betrokken is en over zijn persoonlijke drijfveer.

Freek start in juli 2017 op de financiële administratie van AENC. Samen met drie collega’s is hij verantwoordelijk voor de boekhouding van de organisatie. “Onze werkweek is gestructureerd met vaste taken op vaste dagen. We weten van elkaar wat iedereen doet en er is ruimte voor eigen inbreng. We waarderen elkaar als team en dat is een mooie eigenschap op een grijze afdeling”, zegt Freek lachend. Gekscherend vult hij aan: “Ons werk is als het achtergrond op het toneel, het valt pas op als we er niet zijn.”

“Ons werk valt pas op als we er niet zijn”

Freek de Haaij
Financiële administratie & QS-manager

Kwaliteitsproces ISO-normeringen

De uitdaging in zijn functie op de financiële administratie ligt vooral in de betrouwbaarheid van cijfers. “Accountants hebben een controlerende rol en het is onze uitdaging om alle gegevens zo goed mogelijk bij hen aan te leveren.” Freek werkt met collega’s van drie verschillende generaties op één afdeling. “Het is belangrijk dat we alert blijven en dat iedereen mee kan in nieuwe ontwikkelingen. Dit bereiken we door met elkaar in gesprek te gaan.” Er gaat een wereld open als Freek in september 2020 door de directie gevraagd wordt voor de functie van QS-manager. “Ik voelde me zeker vereerd, bovendien maakt deze rol mij zichtbaar binnen de organisatie.”

“Wij werken met drie verschillende generaties op één afdeling”

Als QS-manager is Freek het aanspreekpunt voor kwaliteit- en informatiebeveiliging binnen de organisatie. Waaronder het kwaliteitsproces rondom ISO-normeringen. “Het leuke is: je werkt samen met de directieleden en betrokkenen. Je krijgt feedback op wat je doet én daar krijg je energie van. In deze rol mag ik mijn kritische pet opzetten en ben ik vrij om meldingen te maken in het belang van de veiligheid van onze organisatie. Vanuit mijn functie mag ik collega’s opleiden en bewustwording creëren voor digitale veiligheid binnen AENC.” 

Afwisseling

Als grootste verschil tussen de twee functies noemt Freek de zichtbaarheid. “Op de financiële administratie werk ik meer op de achtergrond, maar op deze manier een bijdrage leveren geeft mij juist voldoening. Als toegewijde deskundige mag ik zorgen voor betrouwbaarheid en validiteit, dat geeft mij waardering én energie. Het leuke in mijn rol als QS-manager is dat ik ineens zichtbaar ben binnen de organisatie. Ik ga in gesprek met directieleden, met collega’s, met betrokken, en dat is inspirerend.”

Naast de twee verschillende functies zorgt Freek ook op andere vlakken voor afwisseling in zijn werk. “Ik begin de ochtend en de middag met staand werken. Ik heb het mezelf écht moeten aanleren, maar het is zo goed voor je vitale gezondheid. Ook werk ik één dag in de week thuis, voor mij is dat echt een meerwaarde.! Het scheelt reistijd en levert een persoonlijke winst op: tussen de middag ga ik met mijn vrouw lunchen.” 

“Ik begin de ochtend en de middag met een uur staand werken”

In de toekomst hoopt Freek zichzelf op persoonlijk vlak te blijven ontwikkelen. “Zien, ontdekken en leren is mijn persoonlijke drive om mee bezig te zijn. Je merkt dat je dat op alle vlakken in je leven kunt toepassen, en zo blijf je jezelf uitdagen om te groeien als mens.”

Meer verhalen

Dick Brandwijk

TIC Software Consultant en Dataspecialist

Lees zijn verhaal

Irene Florisson Joor

HR Manager

Lees haar verhaal

Corina & Rik

Manager Backoffice &
Manager Projects & Installation

Lees hun verhaal

Sacha Burger

Junior Accountmanager

Lees zijn verhaal